Kisah Sayu Sahabat Sejati Selamanya Satish dan Amin yang tidak mengenal warna kulit dan agama

Satish Ganesh dan Amin, walaupun kedua-dua mereka berbeza dari warna kulit dan pegangan agama, ianya tidak langsung menjadikan batasan untuk mereka menjalinkan hubungan akrab sebagai seorang sahabat

Semasa melayari Facebook tadi, Kami terjumpa satu post di facebook yang di kongsikan oleh Nur Walilah awal tahun 2015 tentang kisah sahabat yang akrab walaupun mereka berlainan agama dan bangsa. Terharu dan sedih kami membaca kisah persahabatan antara dua insan ini yang berlainan kaum dan agama. Walaupun cerita lama, namun mesej yang terkandung dalam kisah ini sentiasa segar, amat dalam dan perlu dihayati oleh semua generasi muda Malaysia tak kira kaum. Kami harap semua yang membaca kali pertama atau mengimbas balik agar kongsi kisah ini dengan rakan-rakan anda tak kira Melayu, Cina, India atau Orang Asli. Marilar sebarkan benih perpaduan kesejahteraan hidup. 

3421

Sahabat yang baik itu akan prihatin dengan sahabatnya. Ambil berat. Tahu segala masalahnya dan berkongsi cara menyelesaikannya. Bukannya meninggalkan sahabat terkontang-kanting menderita sendirian. 

Sahabat yang baik juga akan selalu mendoakan sahabatnya dan mengajak kearah kebaikan. Dua sahabat baik ini bernama Satish Ganesh dan Amin, walaupun kedua-dua mereka berbeza dari warna kulit dan pegangan agama, ianya tidak langsung menjadikan batasan untuk mereka menjalinkan hubungan akrab sebagai seorang sahabat. Ikatan persahabatan mereka terlalu kukuh tetapi ada satu ketika perhubungan mereka di timpa ujian apabila salah seorang dari mereka yang bernama Amin telah pulang ke rahmatullah akibat kemalangan.


Status ini ditulis sendiri oleh Saudara Satish Ganesh di laman Instagramnya tentang luahan hati beliau terhadap sahabat baiknya Amin yang telah menghadap Ilahi. Sama-sama kita ambil manfaat dari perkongsian ini.

“Tido dengan nyenyak ya, aku sangat merindui dirimu, rindu nak degar suaramu! Seorang kawan yang sejati seperti dirimu amat sukar ditemui, Ameen, aku tak sangka kau pergi dulu meen, tapi aku ingat lagi bila ada orang tanya kat kau, kenapa tak pilih kaum sendiri untuk berniaga, dan kau jawab, “bang, dia ni yang terbaik bang, hidup mati saya dengan dia” dan bila kita merancang sesuatu, mesti kau akan libatkan aku, dan kau nak aku ada dalam semua group Whatsapp yang kau ada.

Apa-apa kita buat mesti sama-sama kan meen, nak beli kasut sama, baju sama, makan pun makan benda yg sama, indahnya meen hari-hari kita bersama, dan aku ingat lagi, kau cakap dengan aku kau harap tahun ini jadi tahun yg terbaik untuk kita, tapi kau pergi dulu kan, tapi tak apa meen, aku tahu disebalik semua ni ada hikmah, Tuhan nak tunjuk something kat kita meen, walau kau tak ada kat sisi, tapi kau sentiasa dihati meen, apa-apa yang aku buat, aku akan fikir kau, baik buruk, dan semua nasihat kau bagi aku selama ni, akan terpahat dalam hati ni meen, rindunya meen dengan senyuman kau! Meen, aku janji meen, aku akan cuba sedaya upaya untuk jaga semua orang yang kau sayang, keluarga dan kawan-kawan. Walaupun aku tak boleh ganti tempat kau aku buat yg terbaik untuk mereka meen. Kau tengok-tengoklah aku meen ekh, apa yg kita mulakan jangan risau meen, akan ku teruskan perjuangan, itu perjuangan kita yang kata nak berjaya, aku yakin aku boleh meen!

Kini aku boleh terima hakikat yang kau sudah tiada bersama kami, tetapi sayang, aku belum cukup kuat lagi untuk lalui rintangan-rintangan yang sedang aku lalui, berat bila aku lalui seorang diri. Semoga kau tenang disana, dan semoga kau ditempatkan dikalangan mereka yg beriman”!

picture1

Sayangilah sahabat anda kerana ketahuilah anda sangat bertuah kerana dikurniakan Tuhan seorang sahabat. Kalau anda punyai sahabat, hargailah dia dan terima dia seadanya kerana dia juga manusia seperti kita. Dan jangan sesekali bersahabat kerana kelebihannya kerana dengan satu kelemahannya, anda mungkin menghindarinya. Sama-samalah kita sedekahkan Al-fatihah kepada saudara Muhd Amin dan semoga jasadnya di tempatkan di kalangan orang yang beriman

122a

Kredit & Sumber : 

https://sinar.my/viral/trending/sahabat-baik-tanpa-mengira-warna-kulit-dan-agama    http://www.pictame.com/tag/Superboi47

 

Advertisements

One comment

  • This was how the relationship amongst races and religions in malaysia until the year 1985 or so until Mr. Greatest racist and religious bigot took his reign . His wrongdoing is felt until today. The whole Malaysia is divided through race and religion . It’s not easy to come back how it used to be maybe there is no chance of coming back to that mindset anymore. May God bless Malaysia.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.